Gastcollege: Theme park concepting Pieter Cornelis

Wie is Pieter Cornelis? pieter

Pieter Cornelis begon zijn carrière in de pretparkenbranche tien jaar geleden bij de Efteling in Kaatsheuvel. Hij heeft daarvoor op Fontys Hogescholen gestudeerd. De afgelopen twee jaar heeft hij als directeur strategie en Ontwikkeling voor attractiepark Toverland gewerkt. Ook is hij sinds maart 2013 docent bij de Fontys, Academy for Creative Industries.

Een attractie moet een ’totaalbeleving’ geven, zodat zelfs in de wachtrij staan aangenaam wordt. Bijvoorbeeld Disney’s Animal Kingdom in Orlando. Een themapark wil een bepaalde betekenis communiceren en dit is op een bepaalde plaats, mensen willen er geld uitgeven:  cathedral of consumption. Kinderen moet je laten beslissen wat er in je pretpark moet, zij zijn tenslotte ook de grootste doelgroep.

Pieter Cornelis had een aantal uitgangspunten waarmee hij Toverland wilde verbeteren, dit kan ook nuttig zijn bij andere pretparken. Ten eerste wilde hij de bekendheid vergroten, daarnaast het kinderachtige imago veranderen, toveren/magie claimen en laden, balans in het park krijgen en tenslotte de gasttevredenheid verhogen.
Dit heeft hij met veel succes gedaan. De logo’s en posters zijn aangepast en er zijn meer attracties, deze nieuwe attracties zijn vooral buiten door het hoge bezoekersaantal in de zomermaanden. Ook is de bekendheid vergroot door sponsering. Dus ik zou zeggen, wil je een pretpark openen? Vraag hulp aan Pieter Cornelis.

Plaats een reactie